A bejárati ajtókkal szembeni általános elvárások
-
Egy bejárati ajtó csak annyira lehet jó, amennyire a leggyengébb alkatrésze az...
- egy PVC bejárati ajtó esetében a „gyenge láncszem” lehet egy rosszabb minőségű ajtópánt, egy olcsó zárbetét, egy silány veretgarnitúra, egy minden biztonsági funkciót mellőző ajtórúdzár, egy, a rendszerhez nem illeszkedő küszöbbekötő, vagy elfelejtett vízvető, esetleg a vízvetőből hiányzó kefetömítés és az ajtószárnyba be nem helyezett hegeszthető saroktuskó…
- a vasalatelemek, így a bejárati ajtó pántok, rúdzárak, zárólécek esetében is, a DIN EN 14351-1 szabvány határozza meg a tartósságukkal szembeni követelményeket;
- amíg egy ablak esetében a normál használatot 10,000 ciklusban mért problémamentes működtetésre (nyitás- buktatás-zárás) határozzák meg, addig a bejárati ajtók esetében ez a ciklusszám 100,000 problémamentes alkalmat jelent, ami erős igénybevétel esetén 200,000 ciklusszámra nő;
- amíg egy ablakot hetente csupán egy-két alkalommal nyitunk ki szellőztetés céljából, addig egy bejárati ajtót – tartós használat esetén – naponta akár 40-50 alkalommal is ki- és becsaphatunk;
- vagyis, egy bejárati ajtó normál használat esetén is nagyon erős funkcionális hatásoknak lehet kitéve, nem beszélve az ajtók tartósságát különösen befolyásoló klimatikus viszonyokról;
- a klimatikus viszonyok ( a külső és belső tér eltérő felületi hőmérséklete és páratartalma) kifejezetten erős hatást gyakorolnak a nagy felületű ajtószerkezetekre;
- a klimatikus viszonyok hatására a bejárati ajtók PVC profiljai könnyen eltekeredhetnek, tartós deformációt szenvedhetnek el;
- a nem kívánt deformáció elkerülése érdekében elengedhetetlen, hogy a PVC profilok belsejébe méretpontos, megfelelő inerciával rendelkező, s az előírások szerint kivitelezett acélerősítések, a zároldali részbe pedig a zártestek számára előkészített (méretpontosan stancolt) acélidomok kerüljenek, különben a szükséges inercia ott lesz a legkisebb, ahol a leginkább szükség lenne rá;
- a nem kívánt vetemedések előfordulását jelentősen csökkenthetik az ajtószárnyak hegesztett sarkaiban elhelyezett saroktuskók, amelyek a bejárati-és mellékbejárati ajtók torziós stabilitását biztosítják;
- a saroktuskók elsősorban a szárnyakban elhelyezett merevítőszelvények közötti szoros kötés kialakításáért felelnek, mivel elnyelik az ajtóra ható hajlító- és görbítő erőhatásokat, illetve továbbítják az ezekből származó terhelést a bejárati ajtó másik szárában található merevítőidomra;
- a saroktuskók úgy vannak kialakítva, hogy azok hegeszthető felülete a PVC profil vágott élével egy síkba essen, s így biztosítani tudják a hegesztendő felületek szoros kapcsolatát és a sarkok erősségét;
- a nem megfelelő minőségű saroktuskók használata, illetve az alkalmazására vonatkozó gyártástechnológia utasítások figyelmen kívül hagyása esetén a szerkezet ugyanúgy vetemedik, deformálódik és csavarodik, mint bármely más saroktuskó nélkül legyártott ajtó;
- bejárati ajtók esetében, ahogy az ablakoknál is előírás a min. 800 mm-es reteszelési távolság betartása;
- a bejárati ajtók esetében a reteszelés kizárólag a függőleges oldalon biztosítható, ezért fontos az oldalanként minimum 3 db záródási pont, illetve 3 db ajtópánt pánt megléte;
- az első pánt, illetve záródási pont helye a tokfalc szélétől maximum 250 mm lehet, a további záródási pontok, ill. pántok egymástól való távolsága pedig maximum 900 mm;
- 900 mm-t meghaladó szárnyszélesség, illetve 2200 mm-t meghaladó szárnymagaság esetén (különösen nehéz szárnyszerkezeteknél) egy 4. pánt elhelyezése is indokolt, amely mintegy + 10 - 15 %-kal nagyobb teherbírást és egy kiegészítő zárást tesz lehetővé;
- a kilincs- vagy kulcs(cilinder)működtetésű ajtózárak csak reteszelt állapotban tudják garantálni a szárnyak folyamatos „laprazárását”;
- az állandó reteszelés hiánya a színes szerkezetek esetében gyors deformációt, tömítetlenséget és nehézkes működést eredményezhet;
- a vetemedés, deformáció elkerülése érdekében a nem fehér színű bejárati ajtók esetében ajánlott az automata rúdzárak használata és reteszelési távolságok maximum 750 mm-re történő csökkentése;
- gyári kiegészítők használatával (vízvetők, kefetömítések, küszöbbekötők) biztosítható a bejárati ajtók megfelelő hő-és hangszigetelése, lég-és vízzárása;
- mivel a betörések közel 15 %-a a főbejárati ajtón keresztül történik, ezért bejárati ajtókkal szemben alapvető elvárás az RC2-es ellenállási osztály követelményeinek való megfelelés lenne;
- a betöréssel szembeni ellenállóság vonatkozásában különösen igaz az a tézis, hogy minden bejárati ajtó csak annyira lehet biztonságos, mint amennyire a „leggyengébb” alkatrésze az;
- éppen ezért egy bejárati ajtót betörésvédelmi szempontból valamennyi felhasznált alkatrésze vonatkozásában minősíteni célszerű;
- ilyen alkatrész a leszakítás, leütés és megfúrás elleni védelemmel ellátott biztonsági veretgarnitúra;
- betörésvédelmi- és teherbírási szempontból minősíteni szükséges a leemelésgátlóval ellátott, tokkeretbe stabilan bemart, csapos kivitelű biztonsági ajtópántokat;
- fontos kritérium az is, hogy a zárcilinder ne álljon ki a veretgarnitúra szélétől több, mint 3 mm-re;
- betörésvédelmi szempontból a görgős- és bevésőzárak nem megengedettek;
- a többponton záródó, minimum 20 mm mélyen a tokba nyúló csapokkal, karmokkal ellátott ajtórúdzárak alkalmazása előírás;
- A zárólemezek vonatkozásában fontos követelmény, hogy azok hossza minimum 300-500 mm, anyagvastagsága pedig minimum 3 mm legyen;
- a fenti kritériumnak megfelelő zárólemezek mellett szintén javasolt a végigfutó zárólécek alkalmazása, amelyek az ajtók kívülről történő erőszakos kifeszítését hivatottak megakadályozni a falctartományban;
- biztonságtechnikai szempontból normál float üvegek alkalmazása nem elegendő, gondoskodni kell arról, hogy megfelelő biztonsági fokozattal rendelkező hőszigetelt üvegek (P4A), illetve kellően stabil panelbetétek kerüljenek alkalmazásra;
- az üvegek és panelbetétek esetében biztosítani kell, hogy azok kívülről történő eltávolítása ne legyen lehetséges ( üvegfalc erősítések használata);
- egy bejárati ajtó csak akkor képes ellátni betörésbiztonsági funkcióját, ha a megfelelő alkatrészek által biztonságosan zárva és folyamatosan reteszleve van;
